2023. 04. 19.

Erasmus szakmai továbbképzésen Portugáliában, Lisszabonban

2023. március 20-24. - Frigyikné Zenovitz Linda

Március 20. és 24. között egy igen hasznos továbbképzésen vettem részt Lisszabonban az Erasmus+ pályázat keretében. Címe: Project and Competence Based Learning: innovative and effective methods and tools (Vagyis: Projekt –és kompetenciaalapú tanulás, innovatív, hatékony módszerek és eszközök)
Az ötnapos képzés alatt rengeteg új módszert, tanítási és tanulási megközelítést láthattam.

Első nap iskolalátogatás volt a program, ahol helyi városi vonattal látogattuk meg az ESCOLA SECUNDÁRIA SEBASTIÃO E SILVA intézményt. Itt Tiago várta a csoportot, aki nagy lelkesedéssel mutatta be az iskolát, majd egy másik tanárnő beszélt projektjeikről, nemzetközi közös munkáikról, utazásaikról. Portugál diákokkal is beszélgettünk kicsit. Láthattunk termeket, udvari foglalkozást, elmentünk a menzára és megkóstoltuk az ebédet, bepillantottunk a könyvtárba, tanáriba is.
A következő nap, kedden, a lengyelek, a finnek, az osztrákok és az észt kolléganő mutatta be röviden városát, hosszabban pedig iskolája működését, rendszerét. Számomra ez volt az egyik legérdekesebb program.

Trénerünk, Alessandro pedig arról beszélt, hogy mely kulcskompetenciák és készségek a legfontosabbak a 21. században. Mire kell felkészítenünk a diákokat, mik a fejlesztendő területek stb. Rögzítettük a következő fogalmakat: kooperatív tanulás, kevert tanulás, virtuális osztályterem, megbeszéltük ezek jellemzőit, alkalmazását.

Este pedig igen színes volt a program, mert egy lisszaboni, tipikus étteremben vacsoráztunk közösen. Olaszok, horvátok, románok, németek és egy ciprusi kolléga is, kiegészülve az én kurzusom résztvevőivel. Nagyon barátságos, kedves és nyitott volt mindenki.
Szerdán az IKT-eszközök az oktatásban és a vegyes tanulás műhelye c. órákon vettem részt.

Megismertem olyan applikációkat, melyekkel virtuális osztálytermet lehet létrehozni, képregényt szerkeszteni, memóriajátékot készíteni, méréshez, értékeléshez használható eszközöket.    Memorizáláshoz használható vizuális szervezőket próbáltunk ki. A gyerekek ezek segítségével videókat is szerkeszthetnek, digitális történetmesélésre is használhatják.

(Coggle, We school, Padlet, Nearpod, Storyboard That stb.)
Este pedig megtudtam, mi is az a „problémafa”, problémaelemzés volt a feladat  és projekttervezés.
Csütörtökön beltéri és szabadtéri workshopunk is volt. Kaptunk egy kérdéssort, amire részben az utcán kellett válaszokat keresnünk, videókat, fotókat készítenünk. Két csoportban dolgoztunk. Pl. templomot kellett keresnünk, növényeket meghatároznunk stb. Szimulációs helyzet volt, a diákok szerepébe bújtunk egy időre. Majd a padlet.com segítségével dolgoztuk fel a válaszokat, készítettünk többszörös választásos feladatot, képeket tettünk fel, különböző szekciókra elosztva az anyagot.

Ezt követően Alessandro -  a kurzus vezetője - vitt minket egy kulturális sétára Lisszabon belvárosában. Sokat mesélt a város történetéről, az épületekről, a portugál szokásokról, ünnepekről.

A pénteki nap szabad volt, mert 2 nap 2 foglalkozás is volt.

A fennmaradó időben mindent megnéztem Lisszabonban és környékén, amit csak tudtam.

Szabadidő: Utaztam a 28-as villamoson, ami olyan szűk utcákon jár, hogy az utasoknak be kell húzni a hasukat, és odalapulni J a falhoz néhány megállóban.

Voltam a Belém negyedben, ahol kóstoltam a híres „Pastéis de Belém” süteményt és megnéztem a Mosteiro dos Jerónimos lenyűgöző épületét. Eljutottam a Museu Nacional do Azulejo-ba, a híres azulejo csempe történetét bemutató lenyűgöző múzeumba.
A Museu de Marinha kiállításán a felfedezések történetébe nyerhettem bepillantást, illetve fantasztikus hajómaketteket nézhettem meg.
Elmentem Sintrába is, ami a portugál királyok nyári székhelye. Számos palota, kastély és egyéb csodás épület található itt.
Az LX factory pedig egy régebbi ipartelepből átalakított művésztelep, tele kézművessel, kávézóval, virágossal, gyümölcs- és zöldségárussal stb.
Busszal, nagy ködben elutaztam az európai kontinens legnyugatibb pontjához is, ahol megérkezésem után felszállt a sűrű köd és láthattam az Atlanti-óceán óriási víztömegét.
Az Alfama negyed kilátópontja többször is elbűvölt. Természetesen nem maradhatott el a híres fado zene sem, illetve sok helyen utcai zenészek hangulatos muzsikája mellett ihatjuk meg a kávénkat. Minden szempontból élmény volt az utazás: rengeteget tanultam új tanítási módszerekről, ugyanakkor csodás tájakat, városokat is felfedezhettem.